Naukowy.pl

Humanistyczne => Język polski => Prezentacje maturalne => Wątek zaczęty przez: Patrisss w Kwiecień 12, 2009, 07:01:35 pm

Tytuł: Konspekt maturalny
Wiadomość wysłana przez: Patrisss w Kwiecień 12, 2009, 07:01:35 pm
Zabrałam się za pisanie konspektu maturalnego i nijak nie mam koncepcji, a coś czuję, że jest chybiony i nie taki, jaki powinien być... Ma ktoś może jakieś sugestie pomocnicze? Za każdą pomoc będę wdzięczna :)  (a nawet się odpłacę, jeśli się możliwość nadarzy ^^)



Fantastyka w literaturze i filmie jako sposób mówienia o świecie i jego problemach. Ukaż jej rolę na podstawie wybranych przykładów.

I   Literatura podmiotu


1)   S. Meyer, Zmierzch, Wrocław 2008.
2)   S. Meyer, Księżyc w nowiu, Wrocław 2008.
3)   S. Meyer, Zaćmienie, Wrocław 2008.
4)   S. Meyer, Przed świtem, Wrocław 2009.
5)   de Saint-Exupéry, Mały Książę, Warszawa 2008.
6)   Most do Terabithii, reż. G. Csupo, USA, Nowa Zelandia 2007.
7)   Zielona mila, reż. F. Darabont, USA 1999.
8)   Solaris, reż. A. Tarkowski, ZSRR 1972.
9)   Solaris, reż. S. Soderbergh, USA 2002.

II   Literatura przedmiotu

1)   Fantastyka, w: Encyklopedia szkolna, Kraków, 2006.
2)   M. Pytasz, Mały Książę, w: Słownik bohaterów literackich, Katowice 2005.
3)   Z. Lekiewicz, Filozofia science-fiction, Kraków 1985.
4)   K. Rudziński, Zielona mila. Chrystus z celi śmierci, w: Film.onet.pl, Dostępność w Internecie [dostęp 19 marca 2009]: http://film.onet.pl/6238,6884,recenzje.html
5)   D. Żak, Młodzi czarodzieje. Most do Terabithii, w: Recenzje na ofilmie.pl, Dostępność w Internecie [dostęp 19 marca 2009]: http://www.ofilmie.pl/recenzje/bridge_to_terabithia_solo.html
6)   M. Parowski, Solaris. Humanizowanie Lema, w: Film.onet.pl, Dostępność w Internecie [dostęp 23 marca 2009]: http://film.onet.pl/8181,20378,1,recenzje.html

III   Ramowy plan wypowiedzi

1.   Określenie problemu:
a.   Fantastyka wobec ważnych aspektów życia ludzkiego.

2.   Kolejność prezentowanych treści

a.   „Most do Terabithii”
1.   Przeniesienie problemów z rzeczywistości w świat fantazji
2.   Walka z wytworami wyobraźni jako walka z problemami życia codziennego.

b.   „Zmierzch”, „Księżyc w nowiu”, „Zaćmienie”, „Przed świtem”
1.   Ukazanie miłości między różnymi warstwami społecznymi na zasadzie kontrastu rasowego.
2.   Mniejsze zło – ochrona ukochanej przez odejście lub pozostanie.
3.   Rozdarcie pomiędzy miłością do wampira a przyjaźnią z wilkołakiem.
4.   Tragedia matki – umrzeć czy zabić dziecko

c.   „Mały książę”
1.   Ukazanie różnych typów ludzi jako mieszkańców różnych planet
2.   Tragizm miłości do Róży.
3.   „Decyzja oswojenia niesie ze sobą ryzyko łez” – przyjaźń Małego Księcia z lisem jako opis powstawania przyjaźni i miłości międzyludzkiej

d.   „Zielona mila”
1.   Skazanie niewinnego człowieka w wyniku pomyłki powstałej przez chęć czynienia dobra.

e.   „Solaris” i „Solaris”
1.   Tożsame problemy ukazane przez różne kultury.
2.     (Tu będzie tego więcej jutro, jak doedukuję się jeszcze raz filmem)

3.   Wnioski

1)   Przekazanie poprzez fantastykę zawoalowanych problemów ludzkiego życia.
2)   Fantastyka również może przekazywać ważne treści.
3)   Pisarze i scenarzyści pod postacią fantastycznych treści przekazują większej grupie ludzi ważne i niebezpieczne problemy świata w prostszej wersji.

IV   Materiały pomocnicze


1.   Kartka z cytatami
2.   Płyta CD z fragmentami filmów.