Naukowy.pl
Matura => Matura 2009 => Wątek zaczęty przez: prosto w Maj 04, 2009, 12:01:00 pm
-
Sytuacja ludzi starszych na wsi na podstawie fragmentu "Chłopów" oraz charakterystyka porównawcza bohaterek "Pana Tadeusza": Telimeny i Zosi to tematy do wyboru, z którymi musieli zmierzyć się tegoroczni maturzyści, pisząc eseje na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym. O tematach PAP dowiedziała się od warszawskich maturzystów z VIII LO im. Króla Władysława IV.
W arkuszach testu znajdowały się odpowiednie fragmenty utworów: rozmowa Hanki z ojcem starym Bylicą z "Chłopów" Władysława Reymonta oraz kilka scen z mickiewiczowskiej epopei.
Abiturienci musieli także rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu na temat hipnozy.
Jeden z tematów eseju maturzystów zdających egzamin na poziomie rozszerzonym to porównanie mądrości i wiedzy na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego; drugi temat to wykorzystanie toposu drogi we fragmencie powieści "Kamień na kamieniu" Wiesława Myśliwskiego, w którym stary mężczyzna opowiada o dwóch drogach: starej i nowej.
Abiturienci zdający maturę z polskiego na poziomie rozszerzonym musieli także rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu "Ruchome schody". W tekście tym opisane zostały przeżycia i przemyślenia młodych ludzi biorących udział w strajku studentów na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w listopadzie 1981 r.
Zdawanie egzaminu z polskiego na poziomie podstawowym wybrało 93 proc. tegorocznych maturzystów, 7 proc. wybrało poziom rozszerzony.
Egzamin na poziomie podstawowym trwał 170 minut, a na poziomie rozszerzonym - 180 minut.
Uczeń zda egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego na maturze otrzyma co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu, niezależnie od tego, czy zdawał go na poziomie podstawowym, czy na rozszerzonym.
Arkusze z zadaniami egzaminacyjnymi z języka polskiego, które rozwiązywali maturzyści na obu poziomach, Centralna Komisja Egzaminacyjna ma opublikować w poniedziałek po południu na swojej stronie internetowej. ULA
PAP - Nauka w Polsce
Kazdy zna tematy, cieszę się że byli Chłopi - i ten temat wybrałem. Uwazam go za w miare prosty - a jakie były wasze spostrzezenia i uwagi co wybraliscie itd... ?
-
je też wybrałam chłopów,ale nie wiem czy dobrze.Zobaczymy co będzie w kluczu;?
-
Ja tez wzialem sie za chlopow co do tesktu z czytania ze zrozumieniem najwiecej klopotu mialem z okresleniem srodka stylistycznego co i do teraz niewiem xD a tak mysle ze poszlo mi dobrze :)
-
..również chłopi poszły na ogień. Tekst również był w miarę przystępny dla mojego mózgu...ale to jak było naprawdę okaże się dopiero w czerwcu:D
-
Ja wybrałem temat z Pana Tadeusza, był banalny, a zarazem można było bardzo dużo pisać ;)
-
Ja pisałam charakterystykę Zosi i Telimeny, chociaż miałam ochotę na Dziady ;) Tylko nie mogłam sobie przypomnieć innych starych ludzi, którzy byli źle traktowani poza starą Agatą no i ojcem Hanki, o którym mowa była w podanym tekście.
-
wwybrałam tadka..z chłopów przygotowałam się akurat na trochę inny frag a w szczeglności na osobę..trochę mi to popsuło plany. wczoraj w tv byl pan tadeusz....myślę ze temat zosii i telimeny byl prosty..chociaz oczywiscie trudno jest trafic w klucz...co o rozszerzonego - z tym tekstem o drogach to wypalili ;p co to jest!?
-
Ja też wybralam chłopów, było proste, ale może to tylko zmyła, mogly być jakies haki na ktore się złapaliśmy :/
-
też wybrałem chłopów, moim zdaniem tematy były bardzo przyjemne, bo nie trzeba było się odnosić do całości lektury :)
-
ja pisalem chlopow.Wszsytko dobrze tylko napisalem w podsumowani ze Weronka bla tez opiekuncza jak Hanka kiedy przyejchala w odwiedziny do ojca.
-
Czytanie ze zrozumieniem przyjemne, nie żadne wydumane, a wypracowanie, hmm... spodziewałam się "Wesela", nie trafiłam. Temat z "Chłopów" może i nie trudny ale "Pan Tadeusz" prostszy bo nie trzeba odwoływać się do całości lektury : )))
Mam nadzieje, że uda się zdobyć zadowalającą liczbę punktów, niekoniecznie tylko 30% :D
-
Banał:))
Temat z "Pana Tadeusza" na poziomie gimnazjum, ale szczerze mówiąc - fajnie było zniżyć się do tego poziomu..:D
Pozdrawiam MATURZYSTÓW i życzę powodzenia na dalszych egzaminach!
-
czadowo było;) buzia mi się cieszyła i napisałam chyba najbardziej feministyczne zakończenie na jakie mnie było stać;P zdać zdam napewno,pewnie bardzo nieźle (wszystko zależy od cudownego klucza;p )hipnoza-rewelacja. Pan Tadeusz-omawiany w klasie pierwszej i wystarczyło;] git. teraz tylko 3 rozszerzone maturki i będzie impreza xD
-
Pisałem o chłopach, chociaż temat z pana tadeusza nie był trudny. Test też nie był jakiś super-trudny. Troszkę skopałem wypracowanie ale jestem dobrej myśli.
-
zdawałam maturę po 20 latach po skończeniu liceum, temat Chłopów był bajecznie prosty, oby tak dalej...
-
A czy w temacie o chłopach było odniesienie do całości utworu kto pamieta ??
-
ja od razu wiedziałam ze bede pisac o Zośce i Telimenie - super łatwy temat :D
-
a gdzie wpisaliscie ta gotowke??? naukowa czy potoczna
-
witam, pisalem na drugi temat poniewaz wydawal mi sie latwiejsze, ale teraz uswiadomilem sobie ze popelnilem kilka glupich bledow np. ze tadeusz ozenil sie z zosia a telimena z rejentem, chcialem zapytac czy takie bledy moga byc zaliczone jako blad kardynalny czy tylko jako rzeczowy pozdrawiam
-
ja troche zawaliem podsumowanie bo napisalem ze Weronka tez byla w inym sensie dobra.a tak to mam ze nie dawala bylice jesc brala mu lozko i posciel.bardziej opiekowala sie dziecmi.
-
Niby nie było napisane, aby się odnieść do całej treści utworu, ale wcale bym się nie zdziwiła, jak w arkuszu odpowiedzi będzie i to.
Ktoś pytał, czy w pierwszym temacie trzeba było wg. polecenia odnieść się do całej treści - odpowiedź brzmi NIE.
Wiecie, niby łatwe, ale pokażą odpowiedzi, to pewnie szczęki opadną.
Wg. mnie ten środek stylistyczny, to była metafora.
-
a po co wybiegac w przyszlosc i pisac kto sie z kim ozenil? :) oprzec sie mielismy na fragmentach przeciez :) sam sobie utrudniles zycie :)
-
Słuchajcie a jesli ja pisalam temat o chlopach i na poczatku wypracowania odnioslam sie do calosci chlopow tzn napisalam 2 zdania o tym jak wygladalo tam zycie. tzn ze praca na roli byla dla nich wazna itp to czy to zle? czy uznaja mi to za jakis blad?
-
Nigdy w życiu nikt nie odejmie CI punktów za to, że napisałeś za dużo. Nikt tego zapewne nie oceni, ale nie odejmą. No bez przesady. A odejmują Ci punkty za zdania ktorych nie ma w kluczu?!?!?!
-
Ja napisałam że Telimena była ciotką Zosi... a ona była tylko jej opiekunką... Jakie mogą być konsekwencje tego błędu? Przeczytałam właśnie w jakimś opracowaniu, że "Zosia była do niej bardzo przywiązana i mówiła do niej per „ciociu”" To może to nie jest zbyt wielki błąd? Proszę, niech ktoś mi odpisze.
-
We fragmentach Telimena była nazwaną "krewną" Zosi, więc za takie określenie nie powinno się punktów odejmować. Co do tego, czy ciocię uznają - trudno wyczuć, mogą przymknąć oko, a mogą też uznać za błąd merytoryczny. Nie znam się na tych cudach-modelach-niewidach i szczerze ich nie trawię, bo zabijają myślenie, skupiając się na najdrobniejszych pierdołach.
Ogólnie jak dla mnie to matura podstawowa była infantylna. Dobrze, że prosta, bo i łatwiej zdać, bezstresowa w sumie, ale liczyłam na tematy ze współczesności, coś związanego z wojną, z władzą, polityką. Okazuje się jednak, że na maturze liczy się to, co typowe i nie ma specjalnie miejsca na oryginalność, jakiś ciekawy temat. Niestety. Ale to moja prywatna opinia. Nigdy zresztą nie lubiłam ani "Chłopów", ani "Pana Tadeusza", a samo pisanie o Zosi i Telimenie pachniało mi czasami gimnazjum, mniej więcej podobny poziom trudności wtedy odczuwałam. Ciekawsze wypracowania pisaliśmy na lekcjach :p
Teraz, patrząc na ilość wiedzy, jaką kazano nam wchłonąć podczas lekcji j. polskiego widzę, że nie warto było aż tak się przykładać, patrząc pod kątem egzaminu. Na maturze można było sobie dać całkiem nieźle radę nawet jadąc tylko na zdobytej tu i ówdzie tzw. wiedzy ogólnej. Tą liceum zapewnia w małym ułamku.
-
a gdzie wpisaliscie ta gotowke??? naukowa czy potoczna
Napisałam, że potoczna, ale diabli ich tam wiedzą.
Też pisałam "Chłopów", jedyna książka którą powtórzyłam :D
Porównałam stosunek do dzieci Byliny do Róży z "Cudzoziemki", za dużo nie odejmują, ale ma to szansę na walor?:P
Wiecie, niby łatwe, ale pokażą odpowiedzi, to pewnie szczęki opadną.
Tak jest, teraz czekać na klucz :/
-
an89, uwierz mi ludzie robią gorsze błędy i nie należy się tym tak przejmować... gdyby za każdy taki błąd oblewali ludzi, to zdawalność byłaby poniżej 30%...
-
A nie zastanowiła was pierwsza część egzaminu? Wydaje mi sie ze w tym tekscie były błedy!!! Podobno hipnoza nigdy nie była użyta w celu przestępstwa poza tymi kradziezami we włoszech. A co z zabójstwem Roberta Kennedy'iego??? Zabił go człowiek, który był zahipnotyzowany tylko po to, aby go zastrzelić! Niby banał ale jest to błąd! Podobnie było rok temu z Lalką gdzie niby Łęcka śniła, a naprawde to marzyła...
-
a gdzie wpisaliscie ta gotowke??? naukowa czy potoczna
Napisałam, że potoczna, ale diabli ich tam wiedzą.
Też pisałam "Chłopów", jedyna książka którą powtórzyłam :D
Porównałam stosunek do dzieci Byliny do Róży z "Cudzoziemki", za dużo nie odejmują, ale ma to szansę na walor?:P
Wiecie, niby łatwe, ale pokażą odpowiedzi, to pewnie szczęki opadną.
Tak jest, teraz czekać na klucz :/
też napisałam, że potoczna,
tak, ten klucz jest masakryczny, ale cóż, nie ma co poradzić, w radiu mówili, że nigdy się na to nie zgodzą (na zniesienie).
Jeśli to porównanie jest dobre, to pewnie dodadzą, ale ja tam się na tym nie znam...
-
Gotówkę wpisałam do potocznej...;) A ten środek stylistyczny to co to było? Napisałam,że metafora....Dobrze?
-
Powiedzcie, ile mniej wiecej moga mi odjac punktow za bład rzeczowy, pomylenie faktow.
-
Powiedzcie, ile mniej wiecej moga mi odjac punktow za bład rzeczowy, pomylenie faktow.
-
ja dalam do naukowej a srodek dalam przenosnia
-
http://fakty.interia.pl/raport/matura-2009/aktualnosci/news/sprawdz-rozwiazania-zadan-maturalnych-z-j-polskiego,1300482,6047
niestety, to jest niby przenosnia... dziwne, byłam pewna, zresztą nada jestem, ze to metafora, ale co zrobisz, chociaz to tylko przyjładowe rozwiązania
ile pkt odejmą? 6?10? nie wiem
-
Zadanie 9. (2 pkt)
W akapicie 7. pojawia się sformułowanie: Pamięć przykrego zdarzenia wyjąć z mroków
podświadomości.
Nazwij ten środek stylistyczny.
Przenośnia.
Wyjaśnij jego znaczenie. >> ja myślałam, że chodzi o znaczenie, jako o znaczenie a oni piszą w nieoficjalnych odp "Ma w przystępny sposób zobrazować osobom postronnym, na czym polega hipnoza regresywna."
-
Tak btw. ja zawsze myślałem, że metafora=przenośnia :P
-
wiem, wlasnie zamuliłam xd
-
Bo przeciez metafora=przenosnia;-)
-
gdzie był wiersz on był gdzie? nie przeczytałem żadnej lektury więc Telimena z Zosią mi zostały - wole dwie laski od jakiejś zgrai Chłopów
-
Pisałem chłopów. Wszędzie podają, że tematem wypracowania była sytuacja ludzi starszych w chłopach. Ja sie bardziej skupiłem na relacjach Bylicy z córkami bo przeciez tak brzmiała pierwsza część polecenia, ogólnie o sytuacji ludzi starszych w Lipcach poświęciłem może 3 zdania. Dokładnie przeanalizowałem fragment i głownie na nim oparłem swoją pracę. Po wyjściu z sali byłem pewien, że dostane 50% co najmniej teraz czytając wszystkie opinie i klucz do zamkniętych będę się cieszył ze zdanej matury.
Pozdrawiam
-
witam
Pisałem dzisiaj mature z Pana Tadeusza. Zrobiłem błąd :!: :!:
Napisałem, że Hrabia ostatecznie odrzuca Telimene, która wybrała zarona jest z Rejentem...
dzisiaj chbya nie zasnę .. :(
może ktoś podpowie coś czy to błąd kardynalny, rzeczowy czy coś w tym stylu... i czy wogóle mam jakieś sznse to zaliczyć :neutral:
dzieki pozdrawiam
-
gdzie znajd klucz?
-
nie wiem jak w tym roku jest to oceniane ale brat mi tłumaczył, że jak sie zrobi jakiś błąd to ten akapit w ktorym było to napisane nie jest oceniany (ale czy to prawda to nie wiem na 100%)
-
haha, a jak ktoś pisze wszystko w jednym akapicie?! buahahaha
nie, to jakaś plota jest
-
pytam o to wszystkich moich znajomych zapytam i Was.
Napisałam prace na 251 słów(dokładnie policzyłam) ale zajęła mi ona ok 1 i 4/5 strony.
Po prostu zady pomyliły mi się z tymi panującymi na angielskim, a polecenie jakoś do mnie nie dotarło:/
Jak myślicie? Stracę 25 punktów za kompozycję, styl i język?
-
w poleceniu było napisane : 2 strony, odejmą albo wszystkie punkty, albo te za kopozycje . cyzli kolo 12?
-
Cytuję
"Docenili zatem raczej ilość (objętość) uczniowskiej wypowiedzi niż jej jakość, zaznaczając jednocześnie, że w wypracowaniach krótszych niż 250 słów będzie oceniane tylko rozwinięcie tematu, natomiast kompozycja, styl i język pracy nie będą oceniane[9]. "
-
pytam o to wszystkich moich znajomych zapytam i Was.
Napisałam prace na 251 słów(dokładnie policzyłam) ale zajęła mi ona ok 1 i 4/5 strony.
Po prostu zady pomyliły mi się z tymi panującymi na angielskim, a polecenie jakoś do mnie nie dotarło:/
Jak myślicie? Stracę 25 punktów za kompozycję, styl i język?
Pomocy. Pisałam temat dot. Pata Tadeusza i w pierwszym fragmencie pomyliłam Hrabiego z Tadeuszem... Grozi mi poprawka???
-
w poleceniu było również napisanie tj ok 250 słów.
Wypracowanie maturalne zdającego powinno być - w zależności od pisma - nie krótsze niż 2 strony (tj. około 250 słów).
W wypracowaniu krótszym niż około 250 słów będzie oceniane tylko rozwinięcie tematu , natomiast styl, kompozycja i język pracy nie będą oceniane
Informacje z informatora maturalnego
-
Pomocy. Pisałam temat dot. Pata Tadeusza i w pierwszym fragmencie pomyliłam Hrabiego z Tadeuszem... Grozi mi poprawka???
To błąd rzeczowy, ale przez to tracisz tylko część punktów. Poprawka wyłącznie z tego powodu Ci nie grozi :)
-
witam, mam bardzo podobny problem jak kolega wyżej.
Napisałem na maturze, że w ostatnim fragmencie Tadeusz prosi Zosię o rękę.
Dowiedziałem się właśnie, że przedstawiony fragment ukazuje ich podczas wesela,
czyli po zaręczynach... ;/
Wiecie może co się wiąże z takim błędem? I czy faktycznie skreślają cały akapit, bo jeśli tak to lipka trochę, bo miałem jeden duży akapit o Zosi.
Dzięki.
-
czy na prawde w pierwszym fragmencie Zosia ujrzala Hrabiego a nie Tadeusza?? wydaje mi się, że to jest ta scena z samego poczatku utworu jak Tadeusz wlasnie wraca z nauki do Soplicowa? Ktoś nizej pisał, że to Hrabia?
-
tadeusza oczywiscie...
-
To był Tadeusz :P Przeczytajcie sobie utwór, a nie później głupoty piszecie.
-
ja pisałem na temat chłopi i mysle ze dobrze napisałem ele nie moge zobaczyc standardów pom€szcie mi
-
nie ma jeszcze odp